
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO ,,PÓKI POLSKA ŻYJE W NAS POTY NIE ZGINIE”
Bezpośrednią przyczyną powstania tego projektu było ogłoszenie przez Ministra Edukacji Narodowej roku szkolnego 2017/2018 ,,Rokiem dla Niepodległej” i ma to związek ze zbliżającą się setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Jako mieszkańcy Wielkopolski dołączyliśmy jeszcze obchody setnej rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Chcieliśmy, aby edukacja wydarzeń związanych z dążeniami Polaków do odzyskania niepodległości i promowanie postawy patriotycznej uczestników tamtego okresu wpłynęła na zmianę zachowania naszych uczniów. Akcentowanie postawy patriotycznej, heroicznej i walecznej podczas lekcji, spotkań, wycieczek, wystaw, konkursów, prezentacji filmowych i multimedialnych miało przypomnieć ich uczestnikom o tym kim są, jakie są ich korzenie, a także jakim wartościom warto być wiernym w każdym czasie.
Aktywizowanie uczniów do różnych form pracy oraz działania zespołowe pozwoliły pedagogom pracować nad kształtowaniem zachowań i postaw społecznie akceptowanych.
Realizowaliśmy następujące cele edukacyjne gdzie uczeń:
-Przyswoił historię wydarzeń związanych z odzyskaniem niepodległości.
-Rozwinął wiedzę na temat historii regionu, szczególnie Powstania Wielkopolskiego.
-Wzmocnił w sobie wartości patriotyczne.
-Poznał nazwiska bohaterów walki o niepodległość.
-Zaprezentował swoją wiedzę.
-Zapoznał się z utworami literackimi i muzycznymi tego okresu.
-Przedstawił prace plastyczne i literackie związane z tą tematyką.
-Zaśpiewał pieśni patriotyczne.
-Odniósł się z należnym szacunkiem do wydarzeń patriotycznych.
Realizując cele staraliśmy się osiągnąć postawy jakimi są:
-Świadome uczestnictwo w obchodach 100. rocznicy odzyskania niepodległości i Powstania Wielkopolskiego
-Wzmocnienie poczucia przywiązania do historii Polski i regionu.
-Obchodzenie i upamiętnianie ważnych rocznic historycznych.
-Znalezienie swego miejsca w służbie niepodległej Ojczyźnie.
Uczestnikami projektu byli: dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Gnieźnie oraz ich rodzice i pracownicy administracji i obsługi.
Zadania zaplanowano na lekcje: historii, języka polskiego, informatyki, matematyki, przyrody, geografii, muzyki, plastyki, edukacji wczesnoszkolnej, religii, wychowania fizycznego oraz zajęcia świetlicowe i biblioteczne.
Aby sprawdzić czy w/w założenia zostały zrealizowane przeprowadziliśmy ewaluację.
Ankietę wypełniło 208 uczniów z kl. IV- VII. Oto wyniki:
1. W obecnym roku szkolnym w związku z setną rocznicą odzyskania Niepodległości i wybuchu Powstania Wielkopolskiego realizowaliśmy projekt edukacyjny pod hasłem, proszę abyś je dokończył:
Póki Polska, żyje w nas, póty ...
TAK 52% NIE 42 %
2.Czy spotkania ze zdobywcą Korony Ziemi i filmowcem, amatorem, dokumentalistą historii Gniezna pomogły ci poznać różne oblicza patriotyzmu?
TAK 73% NIE 16 % NIE WIEM 11%.
3. Czy spotkania sportowe: historia piłki ręcznej, przykład Marcina Gortata, były okazją do zobaczenia, czym jest patriotyzm? Otocz kółkiem jedną odpowiedź:
TAK 78% NIE 19% NIE WIEM 3%
4.Czy dodatkowe zadania realizowane na przedmiotach szkolnych w ramach realizowanego projektu upamiętniły setną Rocznicę Niepodległości i Powstania Wielkopolskiego.
TAK 69% NIE 19% NIE WIEM 12%
Wyniki ewaluacji potwierdziły zasadność realizowanego projektu. Projekt realizowała cała społeczność szkolna.
Koordynator projektu Hanna Kwaśniewska